Fredag!


Idag har jag haft studiedag som vanligt på fredagar. Det är ganska mycket nu i skolan, har prov nästa vecka och inlämning av en hemtenta + andra uppgifter som ska bli klara innan vi går ut på våran sista LIA (lärande i arbete)! När vi kommer tillbaks från den är det bara en månad kvar i skolan innan examen :)

Det känns helt stört att jag ska ut och arbeta i juni... Iiiihhhh !! Jag fick ett samtal idag från avdelningschefen på en av klinikerna på sjukhuset som frågade mig om jag hade skrivit på avtal med Sunnes vårdcentral än för dom ville ha mig hos dom till sommaren. Men jag har skrivit på hos Sunne så det gick ju inte. I Sunne ser det ut som att jag har garanterat arbete dessutom efter att mitt vikariat går ut vid årsskiftet eftersom en kommer gå i pension då! Det är rätt häftigt faktiskt, alla i min klass har redan fått åtminstone sommarvikariat efter examen och ändå har inte landstinget fått tillräckligt med vikarier^^ Känns jättebra att jag valde den här utbildningen!

Nu kommer Andreas hem snart och då ska vi till Ica och köpa nåt gott i matväg och hämta ut min iPhone 4S :D Mitt nummer kommer inte flyttas över förrän natten till måndag men jag kan ju ändå ladda hem appar och grejsa med den sålänge :))

Kommentarer
Postat av: Micca

Kan du inte berätta mer om utbildningen? Vad den går ut på? Förkunskaper, vad du anser och om du tycker det varit krävande osv :)

2012-03-11 @ 01:15:16
Postat av: Elina aka pinkflesh

SV Micca; Jo visst :) Ska försöka svara kortfattat.. Jag läser en kvalificerad yrkeshögskoleutbildning till medicinsk sekreterare/vårdadministratör (f.d. läkarsekreterare). Skillnaden på yrkeshögskola och högskola är i princip att högskolor är forskningsanknutna och yrkeshögskolor är arbetslivsanknutna. Utbildningen är 2 år varav LIA, lärande i arbete (praktik) är sammanlagt en hel termin fast utspridd i veckor 4+5+5+6, en LIA-period per termin, där man får vara på olika vårdcentraler och kliniker.



Förkunskaperna för utbildningen var grundläggande behörighet med svenska och engelska b har jag för mig. Sen var det intagningsprov i svenska, engelska och IT.



Jag tycker utbildningen är jättebra för den är helt yrkesorienterad. Det är en styrelse med bl.a. folk från landstinget som bestämmer vad som ska ingå. Alla LIA-veckorna gör att man får in sin fot på flera olika ställen och det har varit väldigt lätt att få jobb! Grejen med yrkeshögskolor är att utbildningen bara finns så länge det finns en efterfrågan, när behovet av fler medicinska sekreterare är mättat tas utbildningen bort. Men det är så stora pensionsavgångar inom yrket att det kommer behövas många fler!



Det som är bra med yrket är att man känner att det man gör har stor betydelse, man har mycket ansvar, man får jobba med patienter utan att ha så mycket patientkonktakt (enda patientkontakten är de passen man har i receptionen på vårdcentraler och vissa kliniker), varierande arbetsuppgifter, många utvecklingsmöjligheter inom statistik/ekonomi/juridik etc, man kan bli avdelningschef/enhetschef/verksamhetschef, man jobbar på kontorstider (förutom de som jobbar på akuten). Ja, de positiva sidorna är många!



Det enda negativa är väl att lönen inte matchar den utbildningen man går och vilka ansvarsfulla arbetsuppgifter man har. Men det verkar börja ta ordentlig fart på den punkten nu!

2012-03-11 @ 15:35:03
URL: http://prettypinkflesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0