Små-testat "sugaring" (en typ av vaxning)!

Skrev om detta HÄR för ett par dagar sen^^
Testade det själv nu, Jennie hade tydligen gjort det igårkväll och tyckte det var skitkul XD Så var tvungen att testa själv på de ställen vaxet inte fick bort allt!


Jag följde det receptet som Jennie sa till mig, 4 och 3/4 dl socker, 4 msk vatten och 4 mask citron. Kokade det i nästan 10 minuter tror jag, man får kolla när det har blivit lite gul-aktigt tar man av kastrullen!


Och häller det i nån form som tål hög värme! I det här fallet blev det en matlåda från Ikea :P Det fick stå och svalna och sen var det bara att kleta på, det ska vara kallt, är det ljummet eller varmt så rinner det bara!

Jag vaxade ju mig som sagt hemma i söndags, men eftersom jag är ganska novis på det än så fick jag inte med precis allt hår under armarna och bikinilinjen, och inget hår från benen gick bort :( Antar att jag hade för korta hårstrån eller nåt, vet inte varför jag knappt fick bort nåt där^^ I vilket fall så testade jag då det här sockervaxet där istället! Man behöver inte några "strips" utan man tar en klump (länkade ett youtube klipp om detta i inlägget jag hänvisar till i början) smetar det över en liten yta, mothårs och drar av snärtigt och snabbt medhårs medans man håller huden utsträckt. Precis som när man vaxar som vanligt alltså, förutom att dom tipsar om att man smetar på degen mothårs och drar bort medhårs vilket är skonsammare för hårsäckarna^^

Vad tyckte jag då? Jo, det gjorde faktiskt inte alls lika ont som vaxning! Och det funkade på dom mindre partierna jag prövade, alltså under armarna och bikinilinjen, men benen förblev håriga.. Alltså, det tog ju bort några hårstrån från benen men jag kände att det blev ett för stort projekt för ikväll^^ Jag kör på rakhyveln där helt enkelt under Turkiet-resan!
Nackdelen är att det är rätt kletigt, funkar bäst om man inte har så långa naglar tror jag för dom var lite ivägen för mig^^ Men det går iaf lätt bort i vatten!

Jag kommer definitivt börja med detta och utforska det mer - fatta bara socker, vatten och citron (sån citronsaft i en gul citron-formad flaska funkar utmärkt)! Det finns nog en viss teknik man ska få in också så går det förmodligen bättre och smidigare^^

Kommentarer
Postat av: Kaleido

Jag brände mig rätt rejält på sockervaxet, tror att en del av det är för att sockret behöver mycket värme.

Har ett ärr på benet som aldrig kommer att gå bort :P så jag är inte jättepepp på det x)

Och det var för ett år den kanske.

2011-08-03 @ 01:07:39
URL: http://kaleido.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0