honung!

igårkväll/natt hade jag inget att göra men var ändå inte redo för sängen.. jag var lite nere för min hud i ansiktet har blivit sämre :/ beror mest på att jag har börjat dricka mycket cola igen.. när jag drog ner på mitt cola drickande i våras så blev min hud så himla mycket bättre! så det måste vara det..
iaf, så var jag sugen på en ansiktsmask, hade ingen hemma och har inte gjort någon på månader :S så jag googlade lite efter hemmagjorda ansiktsmasker, tyvärr hade vi inte så mycket i kylskåpet :P men honung hade vi! och honung ska tydligen vara bra för torr och trött hud och hjälpa mot bakterier, så jag smetade på honung i ansiktet ;D och  hade kvar det i typ 20 min, sköljde bort enkelt med vatten och idag ser jag faktiskt skillnad! huden ser mycket klarare och renare ut! ska definitivt fortsätta med honungsmasker ett par gånger i veckan :)
hittade detta på shenet.se
"Mjukgör och tar bort döda hudceller. Redan Dioskorides (första århundradet) menade att honung var renande, öppnande och utdragande utvärtes, och rekommenderade den på orena sår och fistlar"
"Särskilt lindblomshonung har i tester visat sig vara bakteriedödande på huden."
"Anses vara en bra fuktighetsbevarare särskilt för torr och trött hy. Lite honung på en inflammerad finne lär få den att mogna."

jag kan såklart inte säga att det funkar för alla, men jag tycker att det märks skillnad på mig iaf :) så det kan ju vara värt att prova om man ändå har honung hemma^^

Kommentarer
Postat av: apan

jag har en polare som har haft mycket hudproblem o sånt, och hon säger att den bästa ansiktsmasken gör man själv på magnecyl (alltså brustabletten) och litte vatten, geggar ihop allt o har i ansiktet! Har inte prövat själv, men hon var helt lyrisk.

2009-08-20 @ 16:45:29
URL: http://sugarmonkey.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag jobbar inom hemsjukvården och då får man se endel hemska sår i hemmen och oftast på gamla människor, med dålig blodcirkulation som gör att det är svårt att läka. Ganska ofta har vi använt oss av honung för att rensa och rena såret. Funkarnog eftersom de ofta blir lite förbättrade. Kan vara kul å veta att man även använder det inom sjukvården :) Ha det fint !

2009-08-20 @ 18:39:50
Postat av: Anna

jaa!! :D Jag kom också på honung randomly för några år sedan. Det har funkat skitbra för mig forever and ever, så jäla bra! :D:D Man får liksom inga finnar av det, men ändå blir huden mindre torr. Ach zo gut :D

2009-08-20 @ 20:37:19
URL: http://rockndolll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0