Plugghäst!


Jag har min andra tenta på tisdag, i Patientrelaterad administration! Det är ett sånt stort område som kommer täckas så det gäller att beta av det i tapper.. Började förra veckan med att läsa igenom kapitlerna och gå över med överstrykningspenna. Nu är det slutspurten kvar under helgen! Har inte kommit på nån jättebra studieteknik än, men jag tänker att jag tar ett område i taget, gör nya anteckningar och kanske hittar på frågor till mig själv som jag kan svara på.. Har ni nåt tips så dela gärna med er!


Ikväll blir det Fredagsmys mellan mig, skolböckerna och godiset ;)

Kommentarer
Postat av: Emma - On the moon with Steve.

Jag har alltid varit ett riktigt pulver när det kommer till att plugga. Det bästa är väl kanske att anteckna något om varje del man läser om, lite stödmeningar och vilken sida i boken det fanns om. Då blir det lätt att hitta och lära sig.



Lycka till!

2010-10-01 @ 20:57:21
URL: http://onthemoonwithsteve.blogg.se/
Postat av: Rebba

Precis som Emma ovanför sa: stödmeningar är jättebra! Skriv ned stödord på de saker du tycker det är svårt att komma ihåg eller lära dig. Sedan förklarar du, antingen högt för dig själv eller genom att skriva, utifrån dessa stödord vad det handlar om, om och om igen. Repetition är grejen!

2010-10-02 @ 13:56:45
Postat av: Dejana

Tankekartor och stödord funkar jättebra, tycker jag. Och att kanske ändra på meningsuppbyggnaden ibland, så att den blir mer lik ens egen ^_^ Sen funkar det alltid att tvinga någon att förhöra en ;D

2010-10-04 @ 15:13:15
URL: http://paintedbynumbers.devote.se
Postat av: Annica

Under mina två pluggår har jag kommit fram till att det som fungerar bäst för mig, det är att plugga med någon annan. För då blir det att man sitter och förklarar för varandra och det gör att saker sätter sig i hövve för mig (klart jag som blivande lärare gillar att förklara saker, höhö ;P).

Det funkar för mig iaf. Det kan ju vara värt att prova om du har hittat någon som du kan tänka dig attp lugga med? :)

2010-10-04 @ 17:31:08
URL: http://anmo.blogg.se/
Postat av: Angelica Jansson

Mitt bästa studietips är att behandla dina studier som ett jobb. Lägg upp tid när du ska studera och följ den. Försök hålla 40h veckor. Studera mellan 08-17 varje dag och se till att hålla veckor och helger studiefria, det håller motivationen uppe så man orkar studera när man måste. Och håll planeringen ordentligt, så du alltid vet när ngt ska vara klart och ungefär hur lång tid det kommer ta, då kommer du aldrig behöva sitta i sista sekund med ngt. Sedan är brainstorming tillsammans med andra ett bra sätt att plugga på. Även att jobba problembaserat så ni skapar frågeställningar utifrån det ni inte kan inom ett område. Så jobbar vi och det funkar asbra. Annars kan du ju prova både att läsa hemma och i skolan, se vad som funkar bäst för dig. Jag trivs bäst hemma. :) Kör även med belöningsystemet, sätter upp en tid då jag får ta rast och då har jag något gott hemma, typ fika. Försöker även hålla blodsockret på jämn nivå när jag pluggar så jag inte blir tjurig för då blir inget gjort ;) Man ska unna sig lite pauser i sitt pluggande, annars blir det bara tradigt på slutet och man hafsar sig klart. Men bara så man är försiktig så pauserna inte bli mera än pluggandet haha. Men som sagt, mitt bästa tips är att behandla skolan som sitt jobb, det funkar allra bäst för mig under åren. Ha det bra!



-Angi

2010-10-10 @ 16:13:53
URL: http://angelicajansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0