Hemmagjort schampoo på 3 ingredienser!

För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att återuppta den här No poo-grejen. Jag gav mig ju på det för länge sen och tvättade håret med balsam och sen gick jag över till att köpa ekologiska schampoon. Man kan läsa mer om det under kategorin Hårvård & Frisyrer. Men nångång i somras tog schampoot slut och jag min dummer började köpa billiga schampoon på Ica igen :( Men håret blev för risigt och platt så jag har funnit ett nytt sätt att tvätta håret på!

Man kan hitta mycket om ägg-tvätt med en enkel googling och hitta andra sätt att tvätta håret på också! Jag har testat mig fram lite och har kommit fram till ett "recept" som funkar för mig:


2 ägg - det är det som tvättar håret
1 teskedsstor klick honung - gör håret mjukt
1 skvätt citronsaft - det behövs något surt till äggen så att pH-balansen blir rätt, jag är ingen kemist utan går på det jag har läst mig till i forum.

Jag värmer klicken honung i en liten skål bara så den blir flytande, knäcker i två ägg, sprutar i lite citronsaft och vispar om! Sen har jag i det i torrt hår så jag kan känna vart jag har haft blandningen och inte. Jag tar i lite i taget och gnuggar in det parti för parti så hela hårbotten täcks. (Jag tvättar aldrig längderna oavsett om det är med schampoo eller ägg för att inte slita på längderna och för att det ändå bara är hårbotten som är fet och/eller svettig!)

När jag har haft i blandningen i hela håret masserar jag hårebotten nån minut extra innan jag ställer mig i duschen. Just att man masserar gör också att smutsen avlägsnar + att man stimulerar blodcirkulationen i hårbotten vilket är både skönt och bra :)

När man ska skölja ur håret måste man använda ljummet vatten, har man varmt vatten stelnar äggen! Sen har jag i balsam utan mineraloljor och silikoner i längderna (jag använder Fructis Pure & shine, men den enkla regeln är att det inte ska innehålla några ingredienser som slutar på -xane eller -cone) sköljer ur och tada! Jag har precis tvättat håret med ett egengjort schampoo!

Innan man börjar tvätta håret med ägg måste man dock tvätta hela håret en sista gång med ett väldigt starkt schampoo som får bort rester av de dumma ingredienserna som finns i de allra flesta hårprodukter. Googla "sista schampoo" så får ni upp förslag, det är oftast de allra billigaste schampoona som är så starka och innehåller inte mineraloljor eller silikoner! Har man inget sånt schampoo hemma så kan man faktiskt ta diskmedel för det är i princip samma innehåll, jag använde det!


Mitt hår mår jättebra av den här tvätten! Förut efter flera månader med "vanligt Ica-schampoo och balsam" var håret platt och blev fett efter två dagar, Nu blir håret väldigt luftigt, får volym och det liksom "klumpar inte ihop sig" som det gjorde förut så att det tog 6 timmar för håret att lufttorka, nu tar det typ 4 timmar vilket förenklar mitt liv eftersom jag inte tycker om att föna håret! Och det håller sig rent åtminstone en dag längre :)

Ville bara dela med mig, det var så länge sen jag skrev om hårvård! Också "slapp" jag plugga ;)

Kommentarer
Postat av: Melwa

Åh, vilket underbart välskrivet och inspirerande inlägg! Älskar att läsa om hårvård! Har själv hållt på med Balsammetoden under rätt så lång tid, har inte räknat tiden alls, men tror att det är ungefär två år. Jag trodde inte att det gav något speciellt resultat alls, det är svårt att säga om man inte regelbundet fotar håret eller så, men när jag var hos frisören sist så behövde de bara klippa en centimeter av topparna, trots att det var tre år sedan jag var hos en frisör sist... så det måste verkligen stärka håret något alldeles enormt att bara använda sig av silikonfritt balsam.

2011-12-05 @ 14:21:24
URL: http://melwabythegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0