Självdiagnostisering med hjälp av google...

Har googlat på tandvärk ett tag nu och de symtom som verkar stämma mest för mig är de som har med tandpressning att göra:

  • Ljud från ena eller båda käklederna.
  • Knäppningar från käkleden
  • Svårigheter att gapa stort.
  • Trötthetskänsla eller värk i käkmusklerna. Det beskrivs ofta som träningsvärk i ansiktet på ena eller båda sidorna.
  • Värk i käken när man gapar eller tuggar. Många tycker att tuggning av seg mat gör att det blir värre.
  • Diffus ömhet eller värk i en tand eller flera tänder. Ofta flyttar sig värken mellan olika tänder.
  • Spänningshuvudvärk. Huvudvärken är oftast dov eller molande. Ofta har man ont redan när man vaknar på morgonen. För det mesta känns smärtan vid tinningarna eller i pannan.
  • Värk i nacke och axlar

Taget från http://www.tandoteket.se/

Låter väldigt mycket som mig faktiskt.. Har i c:a 5 års tid haft spänd nacke, ljud, typ som knäppningar eller knakningar från käken när jag äter, jobbigare att tugga seg mat, konstant öm i käkarna o.s.v.. Men jag får se vad dom på folktandvården säger, ska som sagt ringa dom på måndag. Vill inte missa nånting av LIAn så ska försöka propsa på att få tid på onsdag då jag är ledig!


Kommentarer
Postat av: Linda

Det ska bli intressant att se om dom kan göra någonting åt det. Jag har själv aldrig fått tummen ur att ringa och fråga nämligen. Jag har knäppningar och kan inte gapa stort om jag inte lutar huvudet på sne först och liksom låter käken hoppa lite ur led och sen får jag räta på huvudet igen med munnen öppen, haha.

2010-10-22 @ 23:52:26
URL: http://larotika.blogg.se/
Postat av: Thess

Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att det är "tandpressning" ja, vi härnere kallar det även att man "gnisslar tänder" :)Oavsett om det sker under natten (som det gör för dem flesta) så tror jag att du har som jag att du sitter och biter ihop utan att tänka på det. Kan hända att du behöver en bettskena för att avlasta dina käkar.. Jag hade massa problem med detta för ett antal år sen, fick en bettskena (jag kunde dock inte sova med min, som jag egentligen skulle men använde när jag pluggade hemma t.ex.) men sen slarvade jag och har nu inte använt den på några år :P Däremot är käkarna mkt bättre och jag har inte spänningshuvudvärk lika ofta längre så tror man kan tänka på det tillräckligt mkt också :) Förlåt för lång kommentar, men det låter verkligen som det! Var försiktig, det sliter på tänderna så försök tänka på det ifall du vill slippa bettskena :)

2010-10-23 @ 08:04:30
URL: http://senseofaspark.blogg.se/
Postat av: Sandra Asp

Jag gnisslar tänder när jag sover och biter ihop käkarna. Brukar vakna och vara helt slut i käkmusklerna. För ett par år sedan kunde jag vakna och inte öppna munnen för att käken hoppat ur.

Men jag fick en bettskena och nu funkar det hyfsat bra. Så det är säkert något sånt du har. Man kan ju pressa ihop tänderna på dagarna utan att man tänker på det. När man är stressad eller koncentrerad. Hoppas det löser sig :)

2010-10-26 @ 12:47:32
URL: http://www.sandraasp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0