Turk-Matematik!

Sibbe berättade en matte-gåta för mig igår som var jättelurig!
3 män tar in på ett hotellrum, det kostar 30kr så dom betalar 10kr var. När dom kommer upp på rummet kommer sprinpojken tillbaks och säger att rummet bara kostade 25kr, så dom får 5kr tillbaks. Men dom tänker att dom inte kan dela 5kr rättvist på 3 pers, så dom tar 1kr var och ger 2kr till springpojken. Och då har dom alltså betalat 9kr var. Men 9kr x 3 = 27kr + 2kr (till springpojken) blir ju 29kr, så var är den sista 1-kronan?

Jag tog till alla möjliga medel för att räkna ut detta :P

Först ritade jag upp det på papper :P


Det räckte inte, så jag började riva upp pappersbitar som fick representera 1kronor...


Och delade ut "1kronorna" till hotellet (boken), dom 3 männen (pennan, lypsylen och internetdosan) och springpojken (pennan) :P

Den är jättelurig.. Tänkte inte berätta lösningen för er än, utan ni kan väl kommentera när ni har kommit på vad svaret är? :D

Kommentarer
Postat av: Emma

Hotellet har ju fått 25kr och springpojken 2kr. Det är 27 och precis vad männen betalat?



:S Fast å andra sidan. Hotellet har fått 25kr som på 3 pers blir... 8,333 kr var. Och om det är efter att de fått tillbaka 1kr var måste de ha betalat 9,333 kr var från början om man räknar bort de 2kr springpojken tog.



Uuh, är jag rätt ute? Jag kan inte komma på nån annan lösning. Jävla matte :(

2010-05-10 @ 01:06:36
Postat av: Linda

Fyfan Elina, du har fått mig och min pojkvän att bråka jättemycket nu XD



Jag är skitdålig på att formulera mig men efter mycket om och men har vi nog löst det. Jag vill inte ha någonting mer att göra med den här jävla horgåtan dock så jag väntar på svar och försöker att inte tänka på det så länge, haha.

2010-05-10 @ 12:46:28
URL: http://larotika.blogg.se/
Postat av: Gustaf

Det är en klassisk matematisk nit som presenteras här.

Eftersom rummet kostar 25 kr och inte 27 så tänker man fel.



25kr/3 ger oss 8.333...

ta det plus den extra kronan så har vi 9.333...

och 9.3333x3 ger oss 28 kr plus 2kr i dricks = 30kr.

2010-05-10 @ 16:09:06
URL: http://filmkritik.blogg.se/
Postat av: Oscar

Jag tyckte det var lätt! =D

Får man skriva svaret här? =)

2010-05-11 @ 01:14:49
URL: http://WWW.BLOGGAN.TK
Postat av: Oscar

Det står ju att dom har betalat 9x3=27 PLUS 2 till springpojken, vilket inte stämmer.

Utan dom har betalat 9x3=27 varav 2kr av dom gick till springpojken.

2010-05-11 @ 18:00:25
URL: http://WWW.BLOGGAN.TK

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0